Obtíže s komunikací
Komunikace je klíčová ve společenském světě, ve kterém žijeme. Komunikace nám pomáhá porozumět si navzájem. Také nám pomáhá navázat vztahy a cítit se milovaně a šťastně. Z evolučního hlediska je komunikace klíčová pro přežití a rozmnožování lidského druhu. Například když miminko pláče, když má hlad, dává pláčem matce najevo, že je hladové, a matka ho poté nakrmí. Dítě se pomocí očního kontaktu a úsměvů propojuje s matkou a matka bude pravděpodobněji pečovat o dítě, což zvyšuje jeho šance na přežití. Další příklad: v každodenním životě přispívají dobré komunikační dovednosti k lepším vztahům, schopnosti lépe se vyjadřovat a porozumění druhým. To vám zase pomůže cítit se lépe a sebevědoměji.
Komunikaci lze rozdělit na neverbální a verbální komunikaci. Verbální komunikace probíhá pomocí vytváření zvuků, jako je mluvení nebo zpěv. Neverbální komunikace spočívá v tělesném jazyce, jako je mrkání, mračení se, úsměv, běhání, skákání, tleskání, kývání hlavou, poklonění a tak dále. Umět kombinovat všech těchto aspektů komunikace je nezbytný ke správnému porozumění si navzájem. Kombinovat všechny tyto aspekty verbální a neverbální komunikace může být obtížné. Další obtíží může být, jak se v určité situaci adekvátně vyjádřit a udržet dobrý vztah s ostatními lidmi. Nikdo není dokonalý v komunikaci a každý občas zažije nedorozumění nebo hádky.
Pokud máte pravidelně obtíže s komunikací, a jste kvůli tomu smutní, úzkostliví, nervózní, často se hádáte, izolujete se, vyhýbáte se komunikaci, tak potom doporučuji vyhledat odbornou pomoc.
Komunikaci je možné trénovat, je to jako sval, čím více ho trénujete, tím silnější se stává.
Lidé s obtížemi v komunikaci mohou mít potíže s:
- Zahájením konverzace (kdy a co říci).
- Jak udržet kontakt s ostatními.
- Odhadováním toho, jak by se ostatní mohli cítit v určitých situacích a jak na to reagovat.
- Často impulzivně něco říkat a kvůli tomu mít problémy v práci nebo doma (mnoho sporů / hádek).
- Jak adekvátně vyjádřit své myšlenky a pocity.
- Čtením výrazů obličeje a tělesného jazyka.
- Jak řešit spory.
Je možné, že když uvidíte někoho plakat, nevíte, jestli je ta osoba naštvaná nebo smutná. Někteří lidé pláčou, když jsou naštvaní, a když se cítí smutní. Jiní lidé křičí, když jsou naštvaní, zatímco jiní nemluví, když jsou naštvaní. Způsoby, jak lidé reagují a vyjadřují emoce, se velmi liší, a tak může být obtížné poznat, jak se opravdu cítí, a jak na to adekvátně reagovat v daném okamžiku. Naučím vás rozpoznat tyto rozdíly a jak na ně adekvátně reagovat, abyste se v těchto situacích cítili sebevědomě. Pomohu vám poznat sami sebe; kdo jste, co cítíte a jak to adekvátně vyjádřit.
Komunikační dovednosti se zlepší prostřednictvím poradenství a koučování.
Po poradenství a koučování budete:
- Lépe se vyjadřovat.
- Adekvátně reagovat na ostatní a navazovat kontakt.
- Navazovat a udržovat přátelství.
- Lépe porozumět a vidět, co ostatní cítí a chtějí.
- Rozlišit, jaké emoce cítíte a jak s nimi zacházet.
- Sebevědomější v sociálních kontaktech.