A. Omezení v (sociální) komunikaci.
Omezení ve společensko-emocionální reciprocitě. Omezení v neverbální komunikaci. Omezení ve vytváření, udržování a porozumění sociálním vztahům.
B. Obsesivní zájmy a opakované chování.
Stereotypní nebo opakující se pohyby, používání předmětů nebo řeči. Předvídatelnost a rutina v chování nebo rituální vzory verbálního nebo neverbálního chování. Silné zájmy, které jsou charakterizovány svou intenzitou. Větší nebo menší citlivost na vnímání smyslů nebo neobvyklou pozornost k smyslově vnímatelným aspektům prostředí.
C. Symptomy jsou již přítomny v raném dětství (ale někdy jsou rozpoznány až později v životě).
Často se poukazuje pouze na omezení autismu a talent lidí s autismem se přehlíží. Kvůli odlišnému fungování mozku mohou lidé s autismem lépe vnímat smyslové podněty. Mohou například lépe slyšet, cítit a vidět. Někteří lidé s autismem mohou vnímat podněty tak dobře, že poznají, když má někdo diabetes. Často mají technické, systematické a analytické mozky a mají smysl pro detail. Jsou pracovití a pracují přesně. Mohou mít mnoho znalostí o tématu, které je fascinuje. Pokud má někdo problém a je přeplněn emocemi, osoba s autismem dokáže problém analyzovat a racionálně se na něj podívat. Speciální talenty, které mohou mít lidé s autismem, jsou například vynikající paměť, vynikající v matematice, hudební talent s absolutním sluchem, schopnost malovat a/nebo kreslit nadstandardně, vynikající ve vyhledávání vzorů. Lidé s autismem jsou upřímní. Jiní je mohou vnímat jako upřímné a čisté.
Přestože mají tito lidé talenty, mohou lidé s autismem často mít pocit, že musí přežít v sociální džungli, plné podnětů a multitaskingu. Proto je velmi důležité zaměřit se na to, co lze udělat pro zjednodušení života lidí s autismem.
Jak ostatní vnímají lidi s autismem?
Ostatní mohou vnímat lidi s autismem jako nesociální, rigidní, nepřítomné, vzdálené, úzkostné, znepokojené, emočně “nepřítomné”, s omezeným zájmem o ostatní nebo mající obtíže s formulováním a zvládáním pocitů druhých. Lidé s autismem často nevědí, jaký dojem na ostatní působí, a tak mohou jejich vztahy s ostatními tím trpět. Je důležité si uvědomit, že každá osoba s autismem je odlišná, s jinou osobností. Nemůžeme klasifikovat a generalizovat charakteristiky autismu. Například dvě osoby s autismem se mohou výrazně lišit a obě mají stejnou diagnózu. Je to spektrum, takže intenzita a charakteristiky se mohou lišit podle osoby.
– Zlepšit své komunikační dovednosti (je to jako sval, je to trénovatelné)
– Získat pomoc s praktickými věcmi (například jak plánovat, uklízet, vařit, jak najít práci, která vám vyhovuje)
– Pomoci vám porozumět sociálním situacím, které se staly
– Porozumět svým pocitům, pojmenovat je a adekvátně je vyjádřit
– Porozumět pocitům ostatních a adekvátně reagovat na situaci
– Vědět o svých hranicích a jak se odstřihnout, když je příliš mnoho podnětů
– Jak dělat relaxační cvičení
– Snížit obavy
– Cítit se lépe a šťastnější
– Zvýšit sebeúctu
– Zlepšit vztahy a přátelství.
– Rodiče, partneři, učitelé mohou získat psychopedagogické poradenství o autismu a o poradenství.
Bojíte se udělat první krok? Ten totiž bývá nejtěžší. Společně najdeme tu správnou cestu pro vás.
Kontaktujte mě